Music is the key!

music

People – have always been singing
To wipe away tears
To ease all their pain

Nic nie obnaża tak jak muzyka.  Możesz się zachwycać sztuką, próbować wyrazić swe emocje za pomocą rysunku, tańca, ale tylko muzyka oddaje pełnię uczuć. Widząc jak ludzie potrafią się zatracić w muzyce, grając lub śpiewając żałuję, że zawsze będę tylko biernym słuchaczem, któremu nie będzie dane wstąpić do wąskiego grona tych, którzy wyrażają siebie poprzez dźwięki. Tym bardziej jednak doceniam i podziwiam ich trud włożony w ćwiczenia, w samodoskonalenie.

Pomimo że jestem tylko odbiorcą wszelkie zdarzenia i dylematy jakie mają miejsce w moim życiu zawsze wiążą i wiązały się z muzyką. Dziwne ? Być może, ale nie ma chyba takiej sytuacji, w której odpowiednio dobrany cytat, czasem z zapomnianej już piosenki, którą przypadkiem wyciągam z odmętów pamięci lub usłyszanej dopiero co w radiu a idealnie pasującej do mojego nastroju, nie pomagał mi w jakiś  niepojęty sposób. Rozpraszał smutek, przynajmniej na chwilę odciągał od złych myśli lub pozwalał zanurzyć się w innym świecie.

Whenever you’re falling down
Hopeless and pushed around
Find your own melody

Każdy szuka w muzyce czegoś innego – rytmów, harmonii brzmień, wzruszeń. Ja szukam przede wszystkim tekstu. Muzyka bez słów dla mnie niemal nie istnieje. Aczkolwiek, co dziwne, to nie tekst zawsze przyciąga moją uwagę jako pierwszy. Zaczyna się od muzyki, brzmienia. Dlatego tak bliska pomimo wszystko jest mi muzyka klasyczna oraz różnego rodzaju piosenki w językach, których nie znam – po japońsku, francusku. Siła rzeczy ich nie rozumiem, ale dźwięk i sam klimat przemawiają do mnie. Tym bardziej cenię polską muzykę, na którą tak wiele się narzeka a gdzie można znaleźć naprawdę perełki, ukryte czasem głęboko między setkami, tysiącami bezwartościowych błyskotek. Zwykle jednak kiedy słyszę dźwięki, przemawiające do mnie, zaczynam się wsłuchiwać w tekst i to słowa sprawiają najczęściej, że utwór zostaje w mojej pamięci na dłużej.  Znam mnóstwo utworów tandetnych, kiczowatych, w których jedna czy dwie linijki są tak celne, tak przemawiają do mojej wyobraźni lub przypominają mi jakieś szczególne wydarzenie, że mogę ich słuchać, nawet jeśli nie można uznać za szczególnie wartościowe. zresztą – o gustach się ponoć nie dyskutuje.

It’s the key to the heart of all people
It can open the door to your soul

Od kilkunastu niemal lat każdemu ważniejszemu wydarzeniu w moim życiu przypisana jest inna piosenka. Powoli uzbierało się ich już kilkadziesiąt, polskich i zagranicznych, rockowych i hip-hopowych, przebojów i tych niemal zupełnie nie znanych. Próbuję je od jakiegoś czasu zebrać w jednym miejscu, ale każda przywołuje kolejne. Inne tkwią gdzieś w głowie, ale nie pamiętam ich tytułów, wykonawców, niczego poza fragmentem tekstu lub wspomnieniem, że było coś takiego i muszę czekać aż je ponownie usłyszę lub aż coś zaskoczy. Inne za to uparcie tkwią w głowie chociaż staram się ich nie pamiętać, czekam aż wspomnienia się zatrą i będę mogła ich słuchać spokojnie. Jeszcze innych, tych mało znanych, które mam gdzieś, nagrane jeszcze na kasetach, nie mogę nigdzie znaleźć. Mam nadzieję, że kiedyś mi się uda. Gdyby udało mi się je zabrać, uporządkować byłby to być może nieco niecodzienny, ale bardzo osobisty pamiętnik.  Zamiast notek i wpisów przy każdym szczególnym dniu, wydarzeniu byłby fragment piosenki, czasem aforyzm lub cytat. I tylko tyle. Wydaje się, że to niewiele, ale…

One Response to Music is the key!

  1. Królowa Nocy pisze:

    może na początek dobre będzie choćby zbieranie tego, co odtwarzasz na komputerze – co umożliwia Last.fm? 🙂

Skomentuj

